Monday, 13 August 2012
SaMak :)
1. Tujuan menyamak ialah untuk menyucikan kulit yang najis (bangkai).
2. Hukum menyamak kulit adalah harus.
3. Menyamak tidak tertentu kepada orang Islam sahaja bahkan orang kafir pun boleh menyamak asalkan ia mengikut cara yang dilakukan oleh orang Islam.
4. Hubungan menyamak kulit dengan kehidupan manusia:
Untuk menambahkan ekonomi bagi mereka yang melakukannya.
Untuk mengelakkan daripada pembaziran.5. Hanya kulit sahaja yang boleh disamak, tidak boleh pada kuku, gigi dan tulang.
6. Takrif dan pengenalan bangkai :
Binatang yang halal dimakan yang mati tidak disembelih mengikut cara-cara Islam.
Binatang yang haram dimakan yang mati sama ada disembelih atau tidak, tetap ia menjadi bangkai.7. Binatang-binatang yang mati termasuk dalam jumlah bangkai:-
Binatang yang disembelih dengan menggunakan tulang.
Binatang yang disembelih oleh orang Majusi (orang yang menyembah api)
Sembelihan orang-orang yang berihram (Ihram haji atau umrah)8. Binatang yang tidak suci kulitnya walaupun disamak:
Babi
Anjing
Anak yang dilahirkan daripada perkahwinan di antara anjing dan babi
Anak yang dilahirkan daripada perkahwinan binatang yang halal dengan anjing atau babi.9. Alat-alat yang digunakan untuk menyamak kulit iaitu sesuatu yang tajam rasanya atau kelat seperti tawas, cuka, asam, limau dan sebagainya.
10. Cara menyamak kulit binatang :
Terlebih dahulu hendaklah disiat kulit binatang daripada anggota badan binatang (setelah disembelih)
Dicukur semua bulu-bulu dan dibersihkan segala urat-urat dan lendir-lendir daging dan lemak yang melekat pada kulit.
Kemudian direndam kulit itu dengan air yang bercampur dengan benda-benda yang menjadi alat penyamak sehingga tertanggal segala lemak-lemak daging dan lendir yang melekat di kulit tadi.
Kemudian diangkat dan dibasuh dengan air yang bersih dan dijemur.11. Kulit yang disamak itu haram dimakan kerna boleh mendatangkan mudarat pada anggota badan manusia.
12. Maksud perkataan suci zahir dan batin pada menyamak kulit binatang:
Suci pada zahir itu ialah ialah sebelah luar tempat tumbuh bulu yang telah dicukur dan kulit itu melekat pada daging.
Suci pada batin ialah di sebelah dalam kulit yang bermakna kulit itu dibelah maka bekas belahan itu suci.13. Bulu-bulu binatang yang telah disamak dan terlekat pada kulit kiranya sedikit adalah dimaafkan.
14. Hubungan menyamak kulit binatang dengan ilmu-ilmu yang lain:
Pada Ilmu Muamalat kulit yang telah disamak boleh dijualbeli.
Pada Ilmu Jinayat kulit yang telah disamak boleh dipotong tangan apabila dicuri.
Pada Ilmu Faraid kulit yang telah disamak boleh dipusakakan15. Kesimpulan ialah menyamak kulit binatang adalah bertujuan menyucikan kulit.
( Kitab Matlaal Badrain - Syeikh Daud Fattani )
Kelebihan Solat Berjemaah
Kelebihan Solat Berjamaah Dari Pandangan Seorang Bukan Islam Diceritakan bahawa seorang profesor dalam bidang fizik di sebuah universiti di Amerika Syarikat, telah membuat satu kajian tentang mengapa disyariatkan solat berjamaah di dalam Islam dan kelebihan solat berjamaah tersebut dalam kehidupan umat Islam. Menurut profesor itu, tubuh badan kita (manusia) terdiri daripada dua cas elektrik iaitu cas positif dan cas negatif.
Dalam perjalanan hidup manusia setiap hari, semasa kita bekerja, beriadah atau berehat, kita banyak menggunakan tenaga dan dalam proses ini banyak berlaku pertukaran cas-cas positif dan negatif yang menyebabkan ketidahseimbangan cas-cas tersebut di dalam tubuh badan kita. Ini menyebabkan kita merasa letih dan lesu apabila kita selesai menjalankan aktiviti-aktiviti harian kita. Cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk memulihkan tubuh badan kita ke keadaan normal supaya kita kembali segar dan dapat menjalankan aktiviti-aktiviti lain tanpa gangguan.
Berbalik kepada kaitan solat berjamaah, timbul satu persoalan di minda profesor ini mengapa dalam Islam, disyariatkan, malah sehingga ke peringkat diwajibkan bersolat secara berjemaah, dan mengapa solat lima waktu yang didirikan oleh orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama ( Zohor - 4 rakaat, Asar - 4 rakaat, Maghrib - 3 rakaat, Isya - 4 rakaat, Subuh - 2 rakaat). Dari kacamata beliau, sebagai seorang bukan Islam yang mempunyai ilmu yang tinggi dalambidang berkaitan, beliau lalu menjalankan kajian tentang perkara ini dan mengaitkannya dengan aktivit-aktiviti harian kita yang memerlukan pemulihan cas-cas positif/negatif tadi.
Pertama sekali beliau mengkaji kaitan jumlah rakaat dengan solat berjamaah dan fungsinya dalam pemyeimbangan cas-cas di dalam badan kita. Semasa kita melakukan solat berjamaah, kita disyariatkan supaya meluruskan dan merapatkan barisan (saf), bahu bertemu bahu dan tumit bertemu tumit. Dalam bergeseran tubuh kita dengan tubuh jamaah lain yang berada di kira dan kanan kita, tubuh kita mengeluarkan cas-cas yang berlebihan dan cas-cas ini akan ditarik oleh cas yang berlawanan dalam tubuh badan rakan kita. Jamaah lain juga akan mengeluarkan cas-cas dari tubuh badan mereka dan cas-cas ini akan ditarik oleh cas-cas yang berlawanan dari tubuh badan kita. Dengan ini berlakulah keseimbangan cas-cas positif/negatif. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang dan semakin segar tubuh badan kita.
Menurut beliau, dalam kehidupan seharian kita, apabila kita bangun dari tidur, badan kita merasa segar dan sihat setelah berihat selama beberapa jam (tidur). Dalam keadaan ini, tubuh badan kita mengandungi cas-cas positif/negatif yang hampir seimbang. Jadi, apabila kita mendirikan solat Subuh berjamaah, kita hanya memerlukan sedikit pertukaran cas-cas dari dan ke dalam tubuh badan kita. Sebab itu mengapa solat subuh itu hanya dua rakaat.
Seterusnya, setelah seharian kita bekerja bertungkus lumus, membanting tulang atau memerah otak, cas-cas ini tidak lagi seimbang dengan kehilangan banyak tenaga dari badan kita. Oleh itu kita memerlukan pertukaran cas-cas yang banyak dan solat berjamaah memainkan peranan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas ini.
Oleh sebab itu solat Zohor (berjamaah) didirikan empat rakaat untuk memberi lebih masa kepada pemulihan cas-cas tadi.Proses yang sama berlaku pada sebelah petang, apabila kita juga mengeluarkan banyak tenaga menyambung tugas-tugas kita dan kita kehilangan banyak cas-cas ini. Sekali lagi proses penyeimbangan ini berlaku apabila kita mengerjakan solat Asar (berjamaah) sebanyak empat rakaat.
Selepas waktu Asar, setelah pulang dari kerja atau pada kebiasaannya, kita hanya melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak terlalu banyak menggunakan tenaga dan masa yang diperuntukan pula tidak terlalu lama. Oleh itu tidak terlalu banyak tenaga yang kita keluarkan. Seterusnya kita akan pergi ke masjid untuk menunaikan solat Maghrib (berjamaah), banyak tiga rakaat. Pengurangan dalam rakaat ini berlaku kerana kita tidak kehilangan terlalu banyak tenaga dan penyeimbangan cas-cas ini berlaku dalam jangka masa yang agak kurang dari sebelumnya (Zohor dan Asar).
Seterusnya timbul persoalan di fikiran beliau tentang mengapa solat Isya mengandungi empat rakaat. Secara logiknya, kita tidak melakukan banyak aktiviti pada waktu malam dan tidak memerlukan pengumpulan cas-cas yang banyak untuk tidur. Setelah kajian beliau lakukan, terdapat hikmah di sebalik jumlah rakaat ini. Seperti yang sedia kita maklum, kita umat Islam sangat-sangat digalakkan supaya tidur pada awal waktu malam dan bangun semula di sepertiga malam untukmenunaikan solat-solat sunat, terutamanya solat sunat Tahajjud.
Amalan solat malam ini menjadi kewajiban bagi Nabi s.a.w. dan para sahabat baginda serta para alim ulama. Terlalu besar ganjaran dan kelebihan solat Tahajjud ini (tidak perlu diterangakn di sini). Jadi, dari fakta ini, dapat beliau simpulkan bahawa, solat Isya (berjamaah) sebanyak empat rakaat dapat menyediakan penyeimbangan cas-cas dan pengumpulan tenaga yang secukupnya untuk kita bangun pada waktu sepertiga malam untuk menunaikan solat Tahajjud dan berqiam menghambakan diri kepada kepada Allah di waktu yang serba dingin dan sunyi.
Dalam proses membuat kajian ini, beliau mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan segala amalan dan suruhan Allah Taala mempunyai hikmah yang tersirat dan tersurat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa besarnya pencipta segala yang ada di muka bumi ini dan betapa kerdilnya beliau. Pada waktu inilah, beliau telah diberi hidayah oleh Allah Taala untuk memeluk agama Islam. Subahanallah.
"Maha suci Engkau ya Allah, sesungguhnya tidak Engkau jadikan sesuatu itu
sia-sia, maka peliharalah aku dari azab neraka", maksud firman Allah dalam surah Ali Imran.
QunUt Nazilah
أللهم إنا نجعلك فى نحور أعداإنا
ونعوذبك من شرورهم
Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kamiDan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka Ya Allah,
اللهم بددشملهم وفرق جمعهم
وشتت كلمتهم وزلزلاقدامهم
وسلطعليهم كلبامن كلا بك
Ya Allah, Leburkanlah kumpulan2 mereka Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka
يا قهار يا جبار يامنتقم
Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka
يا ألله يا ألله يا ألله
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
ويامجري السحاب
وياهازمالاٴحزاب
إهزمهم وانصرنا عليهم
Wahai tuhan yang menurunkan kitab, Wahai tuhan yang mengarakkan awan Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab Kalahkan mereka Kalahkan mereka Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.
Sifat-sifat Berwudhu' Rasulullah S.A.W
1. Berniat
Berdasarkan hadits Umar Radhiyallahu ‘anhu .karena Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda ; “Sesungguhnya amalan-amalan itu tergantung niatnya”.(Mutafaqun alaih).
2. Membasuh wajah
Berdasarkan firman Allah ta’ala:
إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ
3. Membasuh kedua tangan hingga siku.
Dallilnya adalah firman Allah :
وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى المَرَافِقِ
“(Dan basuhlah) tangan-tangan kalian hingga ke siku-siku” . (QS. Al-Maidah :
4. Mengusap seluruh permukaan kepala.
Mengusap seluruh permukaan kepala.dengan sisa air yang ada di tangan setelah selesai membasuh tangan tanpa mengambil cidukan air yang baru. Dalilnya firman Allah ta’ala :
وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ
“Dan usaplah kepala-kepala kalian” (QS. Al-Maidah : 6)
5. Membasuh kedua kaki hingga kedua mata kaki.
Dalilnya firman Allah ta’ala :
وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
“dan (basuhlah) kaki-kaki kalian hingga kedua mata kaki “ (QS. Al-Maidah : 6)
TATACARA BERWUDHU' RASULULLAH S.A.W
1 .Berwudhu tiga kali- tiga kali, Berdasarkan Hadits Utsman Radhiyallahu ‘anhu , Mutafaqun Alaih.
2.Berwudhu dua kali- dua kali , Berdasarkan Hadits Abdullah bin Zayd Radhiyallahu ‘anhu Riwayat Bukhori No. 158
3.Berwudhu sekali-sekali , Berdasarkan hadits Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma : ” Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam berwudhu satu kali-satu kali” (HR. Bukhari)
4 .Berwudhu tiga kali- tiga kali dan ketika membasuh tangan sampai ke siku melakukannya hanya dua kali, berdasarkan hadits Abdullah bin Zayd Radhiyallahu ‘anhu .
5.Membasuh sebagian anggota wudhu satu kali dan sebagian lagi lebih dari satu kali, hal ini diperbolehkan berdasarkan hadits Abdullah bin zayd Radhiyallahu ‘anhu : ” Sesungguhnya Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam berwudhu, maka beliau membasuh wajahnya tiga kali, membasuh tangannya dua kali dan menyapunya kepalanya satu kali” (Mutafaqun Alaih)
Berdasarkan hadits Umar Radhiyallahu ‘anhu .karena Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda ; “Sesungguhnya amalan-amalan itu tergantung niatnya”.(Mutafaqun alaih).
2. Membasuh wajah
Berdasarkan firman Allah ta’ala:
إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ
3. Membasuh kedua tangan hingga siku.
Dallilnya adalah firman Allah :
وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى المَرَافِقِ
“(Dan basuhlah) tangan-tangan kalian hingga ke siku-siku” . (QS. Al-Maidah :
4. Mengusap seluruh permukaan kepala.
Mengusap seluruh permukaan kepala.dengan sisa air yang ada di tangan setelah selesai membasuh tangan tanpa mengambil cidukan air yang baru. Dalilnya firman Allah ta’ala :
وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ
“Dan usaplah kepala-kepala kalian” (QS. Al-Maidah : 6)
5. Membasuh kedua kaki hingga kedua mata kaki.
Dalilnya firman Allah ta’ala :
وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
“dan (basuhlah) kaki-kaki kalian hingga kedua mata kaki “ (QS. Al-Maidah : 6)
TATACARA BERWUDHU' RASULULLAH S.A.W
1 .Berwudhu tiga kali- tiga kali, Berdasarkan Hadits Utsman Radhiyallahu ‘anhu , Mutafaqun Alaih.
2.Berwudhu dua kali- dua kali , Berdasarkan Hadits Abdullah bin Zayd Radhiyallahu ‘anhu Riwayat Bukhori No. 158
3.Berwudhu sekali-sekali , Berdasarkan hadits Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma : ” Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam berwudhu satu kali-satu kali” (HR. Bukhari)
4 .Berwudhu tiga kali- tiga kali dan ketika membasuh tangan sampai ke siku melakukannya hanya dua kali, berdasarkan hadits Abdullah bin Zayd Radhiyallahu ‘anhu .
5.Membasuh sebagian anggota wudhu satu kali dan sebagian lagi lebih dari satu kali, hal ini diperbolehkan berdasarkan hadits Abdullah bin zayd Radhiyallahu ‘anhu : ” Sesungguhnya Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam berwudhu, maka beliau membasuh wajahnya tiga kali, membasuh tangannya dua kali dan menyapunya kepalanya satu kali” (Mutafaqun Alaih)
Subscribe to:
Posts (Atom)